Hoe je van veranderen een gewoonte maakt

Iedereen wil wel eens iets veranderen, een gewoonte, iets was vaak in je routine is geslopen en jij je niet meer zo bewust van bent. Verandering en verandering volhouden is een hele opgave. Hier en daar hoor je dan ook wel de 21/90 regel; het duurt 21 dagen om ergens een gewoonte van te maken, en 90 dagen om het in je levensstijl te krijgen. Maar hoe verander je iets? En met name; hoe hou je het vol?

Stan Goldberg heeft hier een artikel aan gespendeerd in de Psychology Today, the 10 rules of Change. Hierin komt dhr Goldberg met 10 beknopte regels om een gewoonte te veranderen, en daarbij ook vol te houden.

  • Elk gedrag is complex.

Hiermee wordt bedoeld dat elke gewoonte opgedeeld kan worden in kleinere segmenten. Door goed naar de gewoonte te kijken en deze op te delen in deel-gewoonten, verkrijg jij een beter beeld van je gewoonte.

  • Verandering is beangstigend.

Mensen veranderen een gewoonte vaak niet, uit angst voor het onbekende. Het is ‘veiliger’ om te blijven doen wat je doet, want nu is het ook wel oke toch? Wat jou hierbij kan helpen is de consequenties op te schrijven van je huidige gewoonte, en de consequenties als je deze gewoonte veranderd. Zowel positief als negatief.

Verandering is niet alleen beangstigend voor jou, ook voor je omgeving. Bereid niet alleen jezelf voor op de aankomende verandering maar ook de mensen om je heen.

  • Verandering moet positief zijn.

Veranderen helpt het best als je positief bekrachtigd wordt. Probeer dan ook zoveel mogelijk naar de positieve kant van de verandering te kijken. Geef jezelf een beloning als je het goed doet (maak hier doelen voor!!), werk toe naar een positieve uitkomst.

  • Iets zijn is makkelijker dan iets worden.

Het proces naar verandering toe, zal met vallen en opstaan gaan. Zoals in regel 3 beschreven, is positiviteit erg belangrijk. Maak daarom kleine subdoelen in het proces, zodat je succeservaringen hebt in het proces van verandering. Maak het proces simpel en overzichtelijk voor jezelf, zodat je niet overweldigd wordt.

  • Langzaam is beter.

Verandering in gewoontes zijn meer succesvol als dit zonder haast gebeurt. Neem de tijd voor de verandering, sta de ‘nieuwe gewoonte’ toe daadwerkelijk een gewoonte te worden, niet een tijdelijke vervanging van de oude gewoonte. Wanneer de verandering langzaam maar consequent wordt doorgevoerd, zul je er langer, misschien wel voor altijd profijt van hebben.

  • Wees opmerkzaam.

Ben je bewust van je eigen gedrag. Lukt het een keer niet? Waarom, wat gebeurde er, wat deed je anders? Schrijf je observaties op, en pak het de volgende keer anders aan. Blijven proberen! En ook niet onbelangrijk: vraag om feedback. Je hebt immers je omgeving ingelicht over je wens een gewoonte te veranderen. Vraag iemand om je feedback te geven.

  • Verandering vraagt structuur.

Analyseer wat er heeft gewerkt, en wat niet. Als iets niet werkt, schrijf het op, ook als iets wel werkt. Her- analyseer je veranderplan regelmatig.

  • Oefening baart kunst.

Door de nieuwe gewoonte met regelmaat uit te voeren, wordt deze nieuwe gewoonte vanzelf een gewoonte. Oefen veel, in veel verschillende situaties en blijf je altijd bewust van hoe het uitpakt!

  • Nieuw gedrag moet beschermd worden.

Bewustwording van nieuw gedrag, is ontzettend belangrijk. Als je aandacht verslapt, zal het gedrag verdwijnen. Zolang het nog niet automatisch gedrag is/ een gewoonte zal het niet in je systeem blijven. Bescherm daarom je nieuwe gedrag goed.

  • Kleine successen zijn grote successen.

1 succes maakt misschien niet alles, maar alle kleine successen bij elkaar maken een grote succes ervaring. Elk succes draagt bij!



Bron:

Goldberg, S., (2002). 10 rules of change. Psychology Today. Link: https://www.psychologytoday.com/us/articles/200209/the-10-rules-change